Velgen

Hieronder vind je allerlei weetje en informatie over velgen. Bijvoorbeeld wat de velgmaat inhoud en het verschil tussen stalen en lichtmetalen velgen. Maar ook vind je hier iets over naafdoppen en spoorverbreders.

Stalen velgen

U zult wel denken, dat zijn die zwarte velgen met die gaten. Die wil ik niet onder mijn auto. Toch zijn de stalen velgen erg nuttig. Ze worden vaak gebruikt voor de winterbanden. Dit heeft natuurlijk een reden, stalen velgen zijn goedkoop en dus gemakkelijk voor die paar maanden dat je winterbanden gebruikt. Je legt de winterbanden op de stalen velgen en de winter sla je ze ergens op met velg en al. Je bespaart zo een hoop kosten op het omleggen van de banden. Niet alle stalen velgen zijn trouwens hetzelfde van model.

Ook zijn stalen velgen niet allemaal hetzelfde qua maten. Je hebt veel verschillen in de maat. Verschillen zijn:

  • De breedte van het wiel
  • De diameter van het naafgat( het gat midden in de velg. Gevolg van een van een te klein gat is dat het niet past en een te groot gat zorgt ervoor dat het wiel gaat trillen. Het passen is erg van belang voor veiligheid en het rijcomfort.
  • Draagvermogen
  • De diameter van het wiel (inch maat 12”, 13”,14”, 15”, 16”, 17”)
  • De bolling van het wiel, een verkeerde bolling kan ervoor zorgen dat de rem tegen de velg aankomt.
  • Het aantal boutgaten
  • De ET waarden (zegt wat over de mate waarmee het wiel naar binnen of naar buiten valt)
  • Steekcirkel of PCD
  • Bolle of conische bouten/moeren
  • Zitten er gaten voor paspennen in (bijvoorbeeld nodig bij een Lancia of Alfa Romeo)

Zo zie je maar, je moet goed opletten bij het kiezen van een stalen velg.

Lichtmetalen velgen

Licht metalen velgen worden ook vaak sportvelgen genoemd. Dit komt omdat ze vaak sportief onder de auto staan. De meeste mensen kiezen simpelweg voor lichtmetalen velgen omdat deze een stuk beter eruit zien als stalen velgen. Lichtmetalen velgen kosten echter wel meer dan stalen velgen. De prijzen tussen lichtmetalen varieert tussen een paar tientje tot meer als €1000,- per velg.
Lichtmetalen velgen zijn er in alle soort, maten en zelfs kleuren. De meeste lichtmetalen velgen zijn zilver van kleur. Dit zijn vaak de wat goedkopere velgen. Een iets duurdere variant is polished. De lichtmetalen velg glanst dan net iets meer dan normaal Je hebt dan ook nog chromen velgen, deze maken de velg vaak al wat duurder. Chromen velgen glazen een stuk meer als de normalen zilveren velgen. Verder kunnen lichtmetalen velgen ook nog zwart zijn of zwart chroom. Het komt ook regelmatig voor dat een velg zwart is met een gekleurde rand. Het kan ook zijn dat de hele velg een kleur heeft bijvoorbeeld rood of geel, of goud kleurig denk maar eens aan Subaru velgen.
De maten en soorten zijn ook erg verschillend, je hebt bijvoorbeeld een 22”lichtmetalen met 5 spaken in de velg maar ook 15” velgen met wel 20 spaken. Het varieert heel erg en je hebt keuze genoeg.
Verder zijn er nog de standaard aspecten waarmee je rekening mee moet houden met het aanschaffen van een velg zoals de ET waarde en de steekmaat.

Velgmaat

De velgmaat is erg belangrijk als het gaat om het aanschaffen van een velg. Veiligheid en comfort gaan verloren wanneer de velgmaat niet klopt. In veel gevallen past de velg simpelweg ook gewoon niet. De aspecten die betrekking hebben tot de velgmaat zijn de ET waarde, de steekmaat, en de naafdiameter.

ET waarde
Offset of Einpresstiefe wordt ook vaak als term gebruikt voor ET waarde. De ET waarde geeft aan in hoeverre de velg naar binnen of buiten staan. Dit gezien vanuit de wielkast. Hoe hoger de ET waarde hoe verder de velg naar binnen valt. Dus een velg met de ET waarde van 40 wil zeggen dat het bevestigingspunt 40mm van het midden van de velg staat. De maximale afwijking van de ET waarden zou niet hoger moeten zijn als 5mm.

Naafdiameter
De naafdiameter wordt aangegeven in millimeter. De naafdiameter van de velg is het middelste gat in de velg. Waanneer de naafdiameter te klein is zal de velg niet passen. Is de naafdiameter te groot dan zal de speling hebben en dus gaan trillen. Dat maakt rijden een stuk minder comfortabel en misschien nog wel belangrijker minder veilig.

De steekmaat
De steekmaat is de afstand in millimeters tussen de boutgaten in horizontaal gezien. Als je een cirkel zou trekken door alle boutgaten dan is de diameter van die cirkel de steekmaat. Bij 4 boutgaten is dit gemakkelijk te lezen, de bouten staan namelijk loodrecht tegenover elkaar. Bij 5 boutgaten is dit iets moeilijker. Dan moet je een cirkel door alle gaten denken en dan weet je de steekmaat. Vaak verschilt de steekmaat tussen auto merken en zelf tussen auto modellen waardoor het nooit gemakkelijk is om te zeggen dat een merk een bepaalde steekmaat heeft.
Sommige wagens hebben zelfs 6 boutgaten. Dit geldt voor bestelauto’s/busjes, SUV’s of terreinwagens.

Montage van de Velg
De montage van een velg is heel belangrijk. Gebruik altijd de bijgeleverde bouten of moeren. Doet u dit niet dan kan het zijn dat de velgen niet goed vastzitten en losraken tijdens het rijden. Ook al denk je dat de velg vast zit, ga dan even na dat als je 120 rijdt op de snelweg, er veel kracht wordt uitgeoefend op de velg.
Het vastdraaien van de velg moet ook altijd op de goede manier gebeuren. Draai altijd de bouten vast die tegenover elkaar staan. Zo draai je de velg nooit scheef vast op de as. Het vastzetten van de bouten of moeren moet met een momentsleutel gedaan worden. Een momentsleutel is een speciaal gereedschap om de velg goed te monteren zodat de velg niet te stevig of te los zit.

Spoorverbreders

Een mooie set velgen maar niet breed genoeg? Dan is het misschien handig om spoor verbreders te gebruiken. Deze zorgen dat de velgen iets verder naar buiten komen te staan. Het grote nadeel is, is dat de bouten niet meer passen. Dus wanneer je spoorverbreders haalt moet je bouten hebben die erbij passen. Heb je dit niet dan zullen de velgen niet goed gemonteerd kunnen worden met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Het wordt dan ook aangeraden het monteren van spoorverbreders te laten doen door een specialist. Deze weet of de velgen goed vastzitten en of de bouten lang genoeg zullen zijn.
Mocht je zelf de spoorverbreders willen monteren zorg dan dat je ze kruislings monteert. Zo draai je alle bouten even vast. Daardoor komt de velg zeker recht vast te zitten.

Naafdoppen

Naafdoppen ook wel naafdop, naafkap of de Engelse term centre caps zijn de doppen middenin de velg die je wel eens ziet. Bij licht metalen velgen worden ze niet altijd meegeleverd. Bij fabrieksvelgen van het automerk zelf vaak wel. Naafdoppen worden gebruikt om de slotbouten en de gaten weg te werken. Vaak worden ze dan ook erop gezet om het uiterlijk te verbeteren. Vaak staat er een logo op. Dit kan zijn van het velgen merk of van het automerk dat je rijdt.
Naafdoppen zijn erg gemakkelijk erop te zetten. Het enige waar je naar moet kijken is of ze de goede maat hebben voor jouw auto. Ze verschillen namelijk nog al van formaat. De naafdop op de velg zetten is vaak een kwestie van erop klikken door middel van een kliksysteem.