Garanties

Vanaf het moment van levering hebben alle banden die je koopt bij Autobandencollectief een wettelijke garantie. Dit houdt in dat de banden eigenschappen moeten bevatten die nodig zijn voor normaal en veilig gebruik. De banden moeten dus voldoen aan de redelijke verwachtingen van de koper en hoort geen gebreken te tonen die niet te verwachten zijn bij de levensduur bij normaal gebruik.

Indien de banden een fabrieksfout hebben geldt de wettelijke garantie. Deze fouten zijn zichtbaar aan het begin van de gebruiksperiode of bij de eerste montage. Hierbij kan gedacht worden aan een te hoge onbalans of hoogteslag in een band bij het balanceren en monteren. Tevens zijn er nog een aantal uitsluitingen van beschadigingen die niet onder de wettelijke garantie vallen. Beschadigingen die veroorzaakt zijn door:

  • Slechte bewaring van de banden. Hierdoor kunnen droogte scheurtjes ontstaan.
  • Rijden met een onjuiste bandenspanning. Hierdoor ontstaat er mogelijk een bult op de band, risico op een klapband, slijtage aan de wangen of het loopvlak etc.
  • Fouten bij demontage/montage of uitlijning. Hierdoor kan onregelmatige slijtage van de banden ontstaan.
  • Slecht onderhoud of slechte rijtechniek. Hierdoor ontstaan er mogelijk scheuren in de band, beschadigingen aan het karkas, stoeprandschade, risico op een lekke band etc.

Garantie melden

Een garantieclaim kan per e-mail gestuurd worden naar [email protected]. Hierin moet het bestelnummer, een heldere omschrijving van het probleem en voldoende duidelijke foto's bijgevoegd worden. Wij zullen de claim dan binnen twee werkdagen in behandeling nemen en beoordelen. Hierover nemen wij dan contact met je op. Indien wij de claim niet kunnen beoordelen aan de hand van de bijgevoegde foto's zal het beschadigde product getest worden door de leverancier/producent. Dit proces kan tot twee maanden duren.

Uitkomst van een claim

De garantieclaim wordt altijd beoordeeld door de leverancier/producent. Zij zullen een beslissing nemen of de claim geaccepteerd wordt of niet. Wij zijn hier niet verantwoordelijk voor. Indien de leverancier/producent de claim goedkeurt zullen wij het product zo spoedig mogelijk vervangen. Mocht het product niet meer op voorraad zijn zullen wij een vervangend alternatief in de dezelfde prijscategorie aanbieden.

Mochten er nog onduidelijkheden zijn, neem dan gerust contact met ons op via ons ticketsysteem.